onsdag 17 juni 2009

Sommarsmak & solsegel i svampvind


Bild 1. Smaker av sommaren
"Segla i sol, sol, sol, sooool... " (C, Ståhlberg) ...
...Har vi gjort i dagarna två nu i svampens stad, härligt, härligt...Kanske är det så att det är just den stora runda gula som bidrar till viss abstinens efter några specifika smaker? Jordgubb, citron, kanel, melon...molto! molto!!!

I går fick kaffet stå åt sidan för en stund till förmån för ett kallt glas av BOBs röda som jag glatt skålade med den 5 åriga gästen ur vårt förmiddagsbesök. Till det serverades små runda färska kanelbullar - mumma sa vi!

Questa Sera blev mor erbjuden en kall till en mycket god och stark chilipasta då valet istället föll på det iskalla färska citronvattnet. Hur kan något så enkelt smaka så gott i värmen va? En liter röda gubbar var därefter inte heller särskilt svårt att dela med middagsvärdinnan som skapat en mycket splendid afton!

Nu är midsommar på G om några timsnurr och då gäller det att gilla det smakläget. Men ärligt talat är smaken av sill och nubbe god? Jag tror jag hoppar just den delen av smörgåsbordet och inväntar den rökta laxen, färskpotatisen och romsåsen. Det kallar jag smakupplevelse det! Fast det är klart det gör jag även med Abbas fiskbullar i hummersås emellanåt och det lär jag knappast få något medhåll om! Men smaken var som .... eller hur var det?

Bouna Notte!


Bild 2. Segling i sol (Lilleman som vägrar ligga ner i vagnen lagom till sin 4 mån. dag)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar