torsdag 28 maj 2009

Det är den exploderande insidan som räknas


Något nytt är det inte att jag är chokladdyrkare a la King Size.
Lindt Creation 70 % har inte undgått mig (eller jag den) vid två tillfällen denna vecka. Första tillfället var på besök hos kär väninna då några bitar avnjöts tillsammans med kaffe Lungo. Det andra tillfället var vid veckohandlingen i matmarknaden då en välförunnad 150 grams kaka som av en slump slank ner i varukorgen.
Denna för mig relativt nya sort får VG i betyg. Har ni inte provat ännu tycker jag att ni ska göra det, den är defintivt värd en provsmakning.
Hård och väldigt mörk i sin smak till en början, på gränsen till torr, nära "trälig"och "träig" för att därefter chockerande explodera på insidan och avslutas mjukt, ljust samt på gränslandet till exotiskt. Precis som choklad skall smaka.
I stunden av smakupplevelse blir jag inte helt oväntat sugen på ett glas ur Valpolicella eller varför inte Rioja? Där går jag dock tvärnit - inget glas av något tjut för fröken där inte! Inte ännu- nä nä!

1 kommentar:

  1. Hmm... Är det verkligen choklad du beskriver?? Rock n´roll så länge! Puss

    SvaraRadera