onsdag 6 februari 2013

Verkliga livets onsdag.

Att mötas av en lagens order väktare som står med händerna koslagda över bröstet vid Coops ingång ikväll får mig igen att stanna upp. Att tänka. Och att leva livet fullt ut. Att äta choklad på en torsdag om man är sugen. Säga till sina kollegor att de ser sönderstressade ut om man tycker det. Eller att gå och göra fina naglar fast det egentligen är en piss i sjön. För det är ju just de grejerna jag precis just nu känner som mest för att göra eller att säga. Ikväll på Coop säger den gråklädda mannen med basker: "Du är sen. Det är en minut kvar". Jag tänker "Herregud vad snackar karln om? Jaha... Stängningen. Coop." Han fortsätter med sin basstämma: "Klockan är en minut i nio." Jag svarar: "Oj! Jaha ursäkta. Det tänkte jag inte på. Jag ska bara ha välling. Jag springer." Han spänner ögonen i mig: "Mmm... Men BARA det! Annars får du INTE handla!" Jag fattar inte då. Jag förstår det precis efteråt. Herregud! Jag ler. Jag ger ett extra brett smile till Hemanväktaren, visar mitt vällingpaket och säger tack! Detta var det riktiga livet för honom. Vi är olika. Definitivt. Att hoppa in i peugoten och återgå till mitt riktiga liv känns bra. Jag har lovat mig själv ända sedan vår dotter låg i magen från den 7:e månaden att jag tänker njuta av livet och sträva efter att vara en god människa in i det längsta. Jag är glad för det beslutet. Jag är alltså glad för den maktburne väktaren på Coop. Han fick mig att stanna till igen. Och jag gav tillbaka ett leende. För mina bekymmer är ju inte någon annans eller tvärtom. Det gäller bara att förhålla sig. "Du ser aldrig en människa sådan hon är, utan sådan du upplever att hon är..." Värt att lägga på minnet. Nej, sov gott. Såvida ni inte tycker att ni förtjänar en Ben&Jerrys i sängen, för då tycker jag ni hugger in på det. Även om det egentligen är en minut till läggdags. Tro mig, man kan utföra smärre mirakel på den minuten. Och kom ihåg lägg er med ett leende. Imorgon kan det vara för sent och jag tänker inte ångra mig. Imorgon fortsätter det verkliga livets torsdag. Kram och godnatt/ Fru J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar