torsdag 26 januari 2012

Känner ni Alfons Åberg?

Ni vet förra lördagen...att kliva in på dansen. Se dem i ögonen, möta dem med blicken. Spänning, oro och glädje. Dubbelt på samma gång, verkligen dubbelt på samma gång. Säga något, visa något. Det förlösande liksom, som gör att det lossnar. De små benen blir fria, benen hoppsar, sagorna berättas och vi skrattar. Ett erkännande. Något stort. Att öppna den stora dörren, tyngsta porten och säga de öppande orden. " Hur är det idag?" Hur känns det? " Är det lite pirrigt?" "Vet ni?" Det är inte bara ni som är nervösa idag". "Ni vet även fröken är det". "Det bubblar liksom lite i magen"." Vi Känner lika- ni och jag- du och jag" . Minimänniskorna smälter. Temperaturen har nått sin rätta grad. De vågar, de ler, de ger sig ut i det okända. Nya marker, nya trakter. Here I come. Jag felar men är bäst ändå och jag lär! Underbara ni! Ni känner Alfons, jag känner Alfons och vi möts.

Ni vet förra veckan...att kliva in på universitetet. Se Samma sak. Nya människor, nya marker, nya trakter. Det okända. Men vad är det för fel? Här öppnar ingen den stora porten, här sitter 30 stycken stora, en hel vecka tillsammans med armarna i kors och kan redan, är bäst...och man skulle bara våga öppna porten lite på glänt...Huuu...så illa.

Nej, heja minimänniskor, ni är bäst och vi vuxna kan lära av och lära om. Vart är vi annars på väg? Jag är inne i början av en ny kommande universitetsexamen och jag skiter ner mig snart. (Ursäkta uttrycket).Klarar jag detta? Och ingen annan, ingen annan i det vuxna precisa, riktiga rummet känner väl som jag förstår jag? Nej, herregud- de kan ju redan! Inget magpirr som Alfons Åberg här inte! Och så armarna i kors på det. Stängt, korsat och hårt. Med lås och bom.

Men hörrni... jag vågade...jag frågade liksom lite försiktigt, jag var den dumma, jag hörde mig för...och vet ni...vips så hade sju till av de vuxna samma fråga. Läskigt va? Som en dominoeffekt. Alfons Åberg I need u! Visa dig i min nya duktiga klass är du snäll, för vem ska jag annars vara kompis med? Mållgan kanske?

/ Fru J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar